Vem har rätt?

En 94:a håller på att försöka lära mig hur man stavar jätte i meningar. Jag påstår att i en meningen där jag skriver " jag har jätte ont i magen " ska det vara ett mellanrum mellan jätte och ont. Medan hon säger att det ska stå jätteont. Och att det aldrig är ett mellanrum mellan jätte och det de handlar om.

Alltså ska man kunna säga enligt henne:

Jätteparanoid
Jätteröd
Jättesmal
Jättestor
Jätterar

Ja osv..


Nog med att jag vet att jag stavar fel väldigt ofta men jag är ganska säker på att man borde skriva:

Jätte paranoid
Jätte röd
Jätte smal
Jätte stor
Jätte rar


Hennes pappa som tydligen är gymnasielärare säger att det ska stå så som hon säger också.
Men vem har rätt och vem har fel? jag ? eller 94an och hennes pappa?

Kommentarer
Postat av: Caj

94:an har rätt :)

2010-01-12 @ 19:36:41
Postat av: Anonym

Eller ah båda har ju rätt.. Jättestor stavas ju jättestor.. men jätte paranoid stavas jätte paranoid.

2010-01-12 @ 19:38:23
Postat av: Caj

Eller ah båda har ju rätt.. Jättestor stavas ju jättestor.. men jätte paranoid stavas jätte paranoid.

2010-01-12 @ 19:38:52
Postat av: Caj

Eller nej 94an har bara rätt haha :D

2010-01-12 @ 19:40:06
Postat av: Louise

men orka att störa sig på sånt:O

2010-01-12 @ 21:16:17
URL: http://louisara.blogg.se/
Postat av: Sandra S

Då jag har läst journalistik och med bra resultat betyder det inte att jag är expert på detta men tyvärr har 94:an rätt Camiii.. Jätte är ett tillägg på ett ord för att göra det större kan man säga. Jag själv hatar särskrivningar så när nån skriver tex jätte stor gör det ont, för visst vet alla tt jättar är stora, men att jättar är kul som i jätte kul är kanske inte sant. Förstår du vart jag vill komma. OM man kan säga att google is your friend så kan du google jätte kul och då kommer det direkt upp "menar du jättekul" Detta är inte JÄTTEviktigt i det svenska språket men 94:an har rätt.

2010-01-12 @ 23:14:19
URL: http://sassigirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback