Bussbälte

Är det inte ganska sjukt,, att så fort man sätter sig i en bil är den en självklarhet att man tar på sig bilbältet, men när man sätter sig på en buss rör man det inte ens? trotts att man faktiskt vet att det finns.. men varför gör man det inte ?

För att ingen annan gör det?
För att det är jobbigt när man ska av?
Det fanns ju inte förr så varför använda det nu?
Att en buss krockar när jag sitter i den händer inte mig?

Ja det är mycket vanligt att man tänker "det händer inte mig" men jo kanske det är så att du är den nästa som råkar ut för det..

  • Antal döda: 300–450 per år (350 år 2009).
  • Svårt skadade: 4 000 per år (3 657 år 2008).
  • Lindrigt skadade: 22 000 per år (22 591 år 2008).
  • Ratfulla förare orsakar varje år 150 människors död.
  • 40 % av alla som dör i trafikolyckor är alkoholpåverkade.
  • 15 % av befolkningen står för 50 % av alla trafikolyckor, de så kallade ”olycksfåglarna”.
  • 40 % av alla som dödas i trafiken använder inte säkerhetsbälte.
  • 80 % av alla som dör i bilolyckor är män.
  • 100 oskyddade trafikanter dör varje år, 1 000 skadas svårt och 4 500 lindrigt.
  • 35 000 viltolyckor med större djur (exempelvis älgar) sker årligen.
Hittade ingen statistik för just bussolyckor, men dom sker ju titt som tätt, och för att klara dig i en sådan bör du ju ha säkerhetsbältet på, även om det inte alltid kanske hjälper, så räddar det många liv.

Börja ta på dig säkerhetsbältet på bussar också, (vilket jag har börjat nu) när fler gör det hakar även andra på också. Bra att föregå som gott exempel för den yngre generationen.

En sak till lite sjukt att hela 80% som dör i bilolyckor är män,, tänk på att köra försiktigare,, jag blir inte impad om du kör i 200km/h om det sedan gör så ditt eller mitt liv tas..


Tror detta är ett av dom vettigaste inläggen jag skrivit i min blogg, och det är nog det ända wiihoo Camiii räddar liv ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback