Ätstörningar

Jag såg en sån trög kommentar för ett tag sen IGEN. En av bloggarna jag följer hade lagt upp en bild på sig själv och svarat på frågor om sig själv, och då hade hon nämnt att hennes vikt var 46kilo och hon är 163cm lång.

Då hade en brud kommenterat " Min kompis väger 46 kilo och hon har ätstörningar så du måste också ha det, annars kan du inte väga så lite, sen ser det ut som att du väger mycket mer"

Men bara först och främst handlar inte det om att man måste ha jätte låg vikt för att ha ätstörningar, det har med beteendet att göra. En människa som väger 100kg kan tex ha en ätstörning. Det handlar inte om att man ska väga under 50 kilo osv. Sen föds vissa personer väldigt smala eller med hög ämnesomsättning, så även om dom väger jätte lite behöver dom inte alls ha någon ätstörning. Bara för att en person ser ut som ett skelett tex kan den va helt frisk det kan ha med gener att göra.

Och sen det andra att säga att hon ser ut att väga mycket mer, om man nu då anser först att personen har ätstörningar säger man sånt till en sån person då? sen så väger olika kroppsmassa olika har man mycket eller lite muskler osv. Hon är bara hälsosamt spinkig kan man se, och hon förklarar även att alla i hennes familj är det. Sen brukar man inte ljuga om sin vikt om man nu väl tänker säga den, annars håller man nog hellre tyst och hoppar över den frågan.

Men tyckte iallafall att det var en störd kommentar.

Denna bilden stämmer rätt bra på skillnaden mellan kvinnor och män när dom ser sig själva i spegeln



Kommentarer
Postat av: Anonym

Och hur många killar tror du ser sig så i spegeln?

2009-12-14 @ 08:13:54
Postat av: Anonym

Tack att en så ung tjej vet att det finns mer än ett sätt att ha ätstörningar på. Jag har haft ätstörningar i hela mitt liv. Sedan jag var en baby, inte för att jag ville utan för ett fel på magen. Det gick så långt att jag inte fick barn, men tillslut sökte vi hjälp och jag blev gravid lyckan var STOR.... Men efter det är jag tjock väger över 100kg trots att jag äter lika nu som innan jag fick barn och hon är 15år. Min familj fattar inte varför jag är så stor de "och jag" tycker det är konstigt. Nu tycker min dotter att hon är stor när hon är 1,78cm och väger 50kg. Det är läskigt. Men komihåg att man förstör kroppen för livet...

2009-12-28 @ 02:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback